Rock Ternat door de ogen van een medewerker.

Posted in In De Kijker on

Medewerker Nele Timmermans draait al een eeuwigheid mee
“Het schoonmaken van de artiestenloges achteraf, neem je erbij“

“De eerste keer moet ik zowat 18 jaar geweest zijn. Ik was leidster in de Chiro en net zoals nu kwamen alle jeugdbewegingen uit Ternat hun steentje bijdragen. Sindsdien was ik er elk jaar bij, behalve dan die ene keer toen ik hoogzwanger was tijdens het festival. Op de wei bevallen, was een risico dat ik niet wou nemen (lacht). Ik heb op elke festivallocatie en onder elke voorzitter gewerkt.”

In den beginne
De eerste jaren was het sportcentrum de vaste stek van het festival. “In het sportcentrum  zaten de artiesten in de kleedkamers en schepten wij hun eten uit bain-maries die in de gang op de grond stonden. Nu begeleiden we ze van hun container naar een tafeltje in het vip-restaurant!” Nele houdt wel van de speciale sfeer die in de backstage hangt. “Je hebt er leuke contacten maar ook heel wat stressmomenten, afgewisseld met rustigere momenten. Het schoonmaken van de artiestenloges achteraf neem je erbij.”

Nele begeleidde heel wat artiesten maar heeft in de loop van haar indrukwekkende medewerkerscarrière zowat elke taak wel eens gedaan: de toog, de bonnetjes, de vip … “In het begin namen de chiroleidsters de vestiaire voor hun rekening,” vertelt Nele. “ een taak die ook al een tijdje niet meer bestaat. Daarna kwamen de artiesten en de laatste jaren stond ik veel op het terrein, aan de bonnetjes of de toog. Daar kun je genieten van de muziek en de uitgelaten sfeer bij het festivalpubliek. Bij het buitenpodium gaat iedereen uit de bol terwijl ze voor je toog staan aan te schuiven.”

Doorgroeien
Nele zette intussen de stap van meewerken naar organiseren. “Ik zit in de werkgroep Medewerkers. Dat leek me logisch omdat ik van bijna elke taak weet wat ze inhoudt.
Met de organisatie van Rock Ternat kan ik mijn grote passie voor muziek en mijn organisatietalent laten renderen.” Maar het is ook gewoon erg leuk om doen, vindt Nele. “In de loop der jaren zijn verschillende mensen in en rond de organisatie van Rock Ternat vrienden geworden. Na het promo voeren blijven we al eens aan een toog hangen of we gaan samen naar concerten en festivals.

Medewerkers zijn echt geen overbodige luxe voor een festival als Rock Ternat. “Om van het Rock Ternat -weekend een goed georganiseerd en fijn feestje te maken zijn er zo’n 400 medewerkers nodig,” weet Nele. “Dat zijn doorgaans gedreven, enthousiaste mensen met een hart voor muziek.

400 vrijwilligers
“Ik benadruk graag dat het festival volledig op vrijwilligers draait: organisatie en medewerkers zorgen er elk jaar opnieuw voor dat Rock Ternat er staat. Dat creëert een samenhorigheidsgevoel. Als medewerker voel je je welkom, hoor je erbij. Voor een shift tijdens het festival wordt je ook goed gesoigneerd: je krijgt toegang tot het vipcafé voor de dag waarop je werkt, je krijgt een geweldige goodie-bag (met exclusieve T-shirt, drank- en eetbonnetjes,…) én natuurlijk ongelofelijk veel dank en lof van elke festivalbezoeker en organisator. Bovendien is er elk jaar een bedankingsfeest, dit jaar op 8 december in JH Ternat.

Wil je zelf toetreden tot de promoploeg van Rock Ternat of je handen uit de mouwen steken tijdens opbouw of afbraak? Je bent welkom! Voor vragen en info kan je terecht op info@rockternat.be

Deezer

Rock Ternat 2013

Dit was Rock Ternat 2013...